11 Μαϊου 2017 ♦ Σε ένα ακόμη ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής συμμετέχει το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ.
Πρόκειται για το νέο τριετές πρόγραμμα interACT, που θα αναπτύξει μοντέλα, αλγορίθμους και συστήματα για την αβίαστη επικοινωνία μεταξύ των αυτόνομων οχημάτων και των άλλων χρηστών της οδού.
Στόχος είναι να διευκολυνθεί η ομαλή κυκλοφορία και συνύπαρξη των οχημάτων αυτών με τους άλλους χρήστες των οδών, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η καθολική αποδοχή των αυτόνομων οχημάτων από το ευρύ κοινό, αλλά και να διασφαλισθεί η οδική ασφάλεια. Το έργο, προϋπολογισμού 3,88 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Horizon 2020» της ΕΕ, υλοποιείται από οκτώ εταίρους από τέσσερις χώρες (Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Βρετανία), με συντονιστή το γερμανικό ερευνητικό κέντρο Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR). Μεταξύ των εταίρων είναι γνωστά «ονόματα», όπως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW και η ιταλική Fiat, η γερμανική εταιρεία Bosch, καθώς επίσης το Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου και το Πανεπιστήμιο του Λιντς.
Τα οχήματα χωρίς οδηγό, αναμένεται να κυκλοφορούν σύντομα και για το λόγο αυτό θα πρέπει να αλληλεπιδρούν με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα με τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Προς το παρόν, τα αυτόνομα οχήματα δεν έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν τις προθέσεις τους με τους υπόλοιπους χρήστες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η ροή της κυκλοφορίας, αφού αυτή η επικοινωνία είναι απαραίτητη για όλους τους χρήστες της οδού, έτσι ώστε να προγραμματίσουν με αποτελεσματικότητα και ασφάλεια τις επόμενες κινήσεις τους.
Για παράδειγμα, ο πεζός συνήθως επιδιώκει οπτική επαφή με τον οδηγό πριν διασχίσει το δρόμο. Σε περίπτωση, όμως, αυτόνομου οχήματος δεν θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οπότε πρέπει το αυτόνομο όχημα να ειδοποιήσει τον πεζό με κάποιο ξεκάθαρο τρόπο ότι θα φρενάρει έγκαιρα. Στόχος του interACT είναι να αντιμετωπίσει τις παραπάνω προκλήσεις και να βοηθήσει στην ασφαλή ενσωμάτωση των αυτόνομων οχημάτων στον κυκλοφοριακό ιστό. Τα συστήματα που θα αναπτυχθούν από το πρόγραμμα, θα δοκιμαστούν σε προσομοιωτές οδήγησης και σε δύο πρωτότυπα αυτόνομα οχήματα για την αξιολόγηση της ασφάλειας, της αξιοπιστίας και της ευχρηστίας τους.
Το ΕΠΙΣΕΥ θα συμβάλει στην ανάπτυξη των μοντέλων αλληλεπιδράσεων με βάση παρατηρήσεις πεδίου τέτοιων αλληλεπιδράσεων και θα είναι υπεύθυνο για την ανάπτυξη της κεντρικής μονάδας επικοινωνίας και συνεργασίας του συστήματος. Θα είναι ακόμη υπεύθυνο για τις δράσεις διάχυσης και προβολής του έργου στο ευρύ κοινό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ