31 Μαϊου 2017 ♦ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ. Τελικά ποιος καλύπτει το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα; Η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων είναι προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση - Ερωτηματικά από σημερινή απάντηση Moscovici σε ερώτηση του Νίκου Χουντή και την παραδοχή Σταθάκη
Ενώ, αλγεινή εντύπωση έχει προκαλέσει στο πανελλήνιο η παραδοχή του Υπουργού Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη, και η παρουσίαση στοιχείων που καταδεικνύουν με τον πιο τραγικό τρόπο την ουσιαστική ανυπαρξία ελέγχων στα πρατήρια καυσίμων από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ), ακόμη μεγαλύτερα ερωτηματικά δημιουργεί η σημερινή απάντηση του κ. Μοσκοβισί, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή, με την οποία ο Ευρωπαίος Επίτροπος φαίνεται ότι προσπαθεί να καλύψει την κυβερνητική ανικανότητα πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων, χωρίς ωστόσο, εκ του θεσμικού του ρόλου, να μπορεί να κρύψει το γεγονός ότι «Οι δράσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων αποτελούν μέρος της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος που βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη».
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής, στην ερώτησή του προς τον κ. Μοσκοβισί, σχετικά με την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, επικαλείτο δήλωση της Κομισιόν (28.07.2016) ότι, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης του 2015, περιλαμβάνονται «i) η έγκαιρη εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, καθώς και των σχετικών μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης και για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών που αποφασίστηκαν το φθινόπωρο του 2015 ως προαπαιτούμενο για την εκταμίευση επιμέρους δόσης του δανείου του ΕΜΣ, ii) η έγκριση στρατηγικής κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού έως τον Μάιο του 2016 και iii) η αγορά σαρωτών για τον εξοπλισμό των τριών κύριων διεθνών λιμένων έως τον Ιανουάριο του 2017 και η πλήρης θέση τους σε λειτουργία έως τον Σεπτέμβριο του 2017 (ως βασικό παραδοτέο)» και ζητούσε από τον κ. Μοσκοβισί να διευκρινίσει αν τα ανωτέρω μέτρα έχουν υλοποιηθεί και αν όχι, γιατί.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, στην νέα του απάντηση, μία μέρα μετά τις δηλώσεις Σταθάκη, σημειώνει ότι, «Η εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, που περιλαμβάνει δράσεις έως τον Ιούνιο του 2018, βρίσκεται σε εξέλιξη (σ.σ: Ενώ χθες ο κ. Σταθάκης, με απολύτως κατηγορηματικό τρόπο, δήλωσε ότι «οι έλεγχοι έχουν ατονήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο» !!!). Η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού που καλύπτει τα έτη 2017-2021 είναι επίσης στο στάδιο της εφαρμογής. Τέλος, η αγορά σαρωτών για τον εξοπλισμό των τριών κύριων διεθνών λιμένων βρίσκεται επί του παρόντος (σ.σ: !!) στο τελικό της στάδιο (σ.σ: Ενώ δέσμευση της κυβέρνησης ήταν να έχει ολοκληρωθεί η αγορά τους ως τον Ιανουάριο του 2017!)».
Συνεχίζοντας στην απάντησή του, ο κ. Μοσκοβισί, αφού αναφέρεται γενικόλογα στην ανάγκη πάταξης του λαθρεμπορίου, διευκρινίζει ότι, «όπως ισχύει για όλες τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, η εφαρμογή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών, ενώ η Επιτροπή είναι επιφορτισμένη με την παρακολούθηση της εφαρμογής και την αξιολόγηση της συμμόρφωσης προς τις προϋποθέσεις του προγράμματος που καθορίζονται στο μνημόνιο συνεννόησης/συμπληρωματικό μνημόνιο συνεννόησης» και καταλήγει: «Οι δράσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων αποτελούν μέρος της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος που βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη»..
Το ερώτημα τελικά που προκύπτει είναι: Ποιος κοροϊδεύει ποιον;
Ενώ η κυβέρνηση έχει καλύψει ένα σωρό προαπαιτούμενα που αφορούν στη μείωση μισθών και συντάξεων, στην αύξηση της φορολογίας μισθωτών και επαγγελματιών, είναι δυνατόν να μην μπορεί να εφαρμόσει το προαπαιτούμενο για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, για την οποία είχε δεσμευθεί ότι θα εισπράξει 1 δις ευρώ;
Είναι δυνατόν η Κομισιόν που είναι επιφορτισμένη με την παρακολούθηση του προγράμματος συμμόρφωσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου, να θεωρεί ότι το πρόγραμμα «βρίσκεται σε εξέλιξη»;
Είναι δυνατόν η Κομισιόν να μη γνωρίζει ότι έλεγχοι δε γίνονται, ότι το σύστημα εισροών-εκροών δεν εφαρμόζεται, και ότι οι λαθρέμποροι, αντί να διώκονται, πολλαπλασιάζουν τα κέρδη τους;
Ακολουθούν η πλήρης ερώτηση του Νίκου Χουντή και η πλήρης απάντηση του κ. Μοσκοβισί:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000630/2017
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Θέμα: Λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα
Σε ερώτησή μου (Ε-002592/2016) αναφορικά με την ανάγκη πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων στην Ελλάδα, σημείωνα ότι «Ο σχετικός νόμος 4093/2012 εκδόθηκε με βάση το Μνημόνιο Συνεννόησης αλλά, τέσσερα χρόνια μετά την ψήφισή του, εκκρεμούν υπουργικές αποφάσεις και, ως εκ τούτου, δεν υλοποιήθηκε ποτέ, ενώ απορρόφησε πάνω από 100 εκατ. δημόσιων και ιδιωτικών πόρων».
Αυτό το αναγνώρισε η Επιτροπή, σημειώνοντας στην απάντησή της ότι τα ίδια μέτρα που είχαν προβλεφθεί στο πρώτο Μνημόνιο, καθώς ποτέ δεν υλοποιήθηκαν, μεταφέρθηκαν και στα Μνημόνια Συνεννόησης του Αυγούστου 2015 και Ιουνίου 2016.
Τα μέτρα αυτά περιλάμβαναν:
α. την «έγκαιρη εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, καθώς και των σχετικών μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης και για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών»·
β. την «έγκριση στρατηγικής κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού έως τον Μάιο του 2016»·
γ. την «αγορά σαρωτών για τον εξοπλισμό των τριών κύριων διεθνών λιμένων έως τον Ιανουάριο του 2017».
Με βάση τα ανωτέρω, και ένα σχεδόν έτος μετά την ερώτησή μου, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Έχουν υλοποιηθεί τα μέτρα που αναφέρονται στα σημεία (α), (β) και (γ); Αν όχι, γιατί;
2. Γιατί πιέζει ασφυκτικά όταν πρόκειται για μειώσεις μισθών και συντάξεων, για αύξηση της τιμής των καυσίμων και επιβάλλει τεράστια φορολογικά βάρη, αλλά δεν ενεργεί με τον ίδιο ζήλο στο τεράστιο πρόβλημα της πάταξης του λαθρεμπορίου καυσίμων;
Απάντηση του κ. Μοσκοβισί εξ ονόματος της Επιτροπής (30.5.2017)
Όπως ορθώς ανέφερε ο κ. βουλευτής, το συμπληρωματικό μνημόνιο συνεννόησης του Ιουνίου 2016 που υπεγράφη μεταξύ των ελληνικών αρχών και της Επιτροπής εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), περιλαμβάνει μια σειρά δράσεων για την «ενίσχυση της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου». Όσον αφορά τα ειδικά ερωτήματα που θέτει ο κ. βουλευτής, η Επιτροπή θα ήθελε να τονίσει ότι:
1. Η εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης και του σχεδίου δράσης για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, που περιλαμβάνει δράσεις έως τον Ιούνιο του 2018, βρίσκεται σε εξέλιξη. Η στρατηγική κατά του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού που καλύπτει τα έτη 2017-2021 είναι επίσης στο στάδιο της εφαρμογής. Τέλος, η αγορά σαρωτών για τον εξοπλισμό των τριών κύριων διεθνών λιμένων βρίσκεται επί του παρόντος στο τελικό της στάδιο.
2. Η πάταξη του λαθρεμπορίου αποτελεί βασικό άξονα της ευρύτερης καταπολέμησης της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα, η οποία είναι από μόνη της ζωτικής σημασίας για την δημιουργία των απαραίτητων εσόδων και τη διασφάλιση της οικονομικής και κοινωνικής βιωσιμότητας της δημοσιονομικής εξυγίανσης που επιδιώκεται βάσει του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας της Ελλάδας. Κατόπιν αιτήματος των ελληνικών αρχών, παρέχεται επίσης στην Ελλάδα τεχνική στήριξη στον τομέα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής που συντονίζεται από την Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, όπως ισχύει για όλες τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, η εφαρμογή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα των ελληνικών αρχών, ενώ η Επιτροπή είναι επιφορτισμένη με την παρακολούθηση της εφαρμογής και την αξιολόγηση της συμμόρφωσης προς τις προϋποθέσεις του προγράμματος που καθορίζονται στο μνημόνιο συνεννόησης/συμπληρωματικό μνημόνιο συνεννόησης. Οι δράσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων αποτελούν μέρος της δεύτερης αξιολόγησης του προγράμματος που βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη.
Το Γραφείο Τύπου 31.05.2017
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ